שינוי אורח החיים והרגלי אכילה

ירידה במשקל קשורה קשר ישיר לשנוי הרגלי החיים.

דוגמאות להרגלי חיים מומלצים בתחום התזונה הם:
• אכילת ארוחות קטנות כל 3 שעות
• שתיית 12 כוסות מים ליום.
• אכילת כמויות מדודות של מזון ללא הפרזה.
• עיסוק בפעילות גופנית

שינוי הרגלים היא משימה לא פשוטה. כדי לעבור שינוי בכל תחום שהוא, עובר האדם מספר שלבים.

במהלך התהליך – וכדי שההצלחה תהיה ארוכת טווח, צריך האדם לעבור את כל השלבים בלי לדלג על שום שלב.

ניתן לומר שאי למידת ההרגלים והפנמתם היא תופעה שכיחה למדי ולכן הניסיון מראה שאנשים הרוצים לרדת במשקלם עושים זאת לתקופה מוגבלת ולאחר מכן ישנה חזרה למשקל ההתחלתי ובנוסף ישנה ירידה במוטיבציה להמשך הטיפול העתידי.

מודל מעגל השינוי
במחקר שנערך ע”י זוג החוקרים פרוצסקה ודיקלמצנטה נחקרה תופעת שנוי ההרגלים ונמצא כי אותם מטופלים אשר הצליחו בשינוי ההרגלים עברו מספר שלבים באופן עצמאי בלי שום קשר לסוג הטיפול שאותו הם עברו.
בעקבות אותם שלבים נבנה מודל המכונה מודל מעגל השינוי.

ההנחות בבסיס המודל:
• על כל מטופל לעבור כל אחד מכל השלבים ולא לקפוץ שלב אחרי שלב למרות שישנן שיטות אשר יבטיחו לדלג על שלב אחד או יותר אך ההצלחה באותם מקרים קצרה ואינה ארוכת טווח.
• כיוון ההתקדמות הוא אל עבר השינוי הקבוע אך ניתן גם לחזור אחורה בשלבים.
• זמן ההישארות בכל שלב ושלב שונה זה מזה.
• יתכן ולא תמיד תהיה הגעה לשלב השנוי הקבוע אך כן יהיה עצירה בשלב השימור.

מודל מעגל השינוי מחולק לשישה שלבים:
שלב הקדם הרהור
בשלב זה המטופל מדחיק את בעיות האכילה שלו ומתרץ את אי יכולתו לרדת במשקל בטענות כמו: אני לא אצליח לרדת במשקל, נולדתי שמן,ניסיתי הכול ושום דבר לא הצליח, אני חלש מכדי להתמודד עם הבעיה, אני מעדיף להיות שמן, השלמתי עם המצב.
שלב זה הוא שלב בעייתי לכל המטופלים אשר הולכים לטיפול כיוון שהם חסרי אמונה ולא מאמינים בדרך שהם עוברים בה.
שלב זה נגרם עקב סיבות רבות כמו: כעס, תוקפנות, תסכול ולרוב ההגעה לטיפול בשלב זה נגרמת ע”י כוחות חיצוניים- לחץ מהסביבה להגיע לטיפול לפתרון הבעיה.

שלב ההרהור
בשלב זה המטופל ער לבעיית ההשמנה שלו אך נקרע בין 2 כוחות מנוגדים שפועלים עליו בו זמנית:
מצד אחד מודע לבעיית ההשמנה שלו ומצד שני טוען שחיים פעם אחת וחשוב ליהנות מהחיים.

שלב ההחלטה
השלב שבו המטופל החליט שעליו להשתנות והביע רצון לכך.
שלב זה הכרחי לשינוי אך אין הוא מנבא את הצלחה כיוון שהוא לא טומן בתוכו עשייה או שינוי בפועל של הרגלי חיים.

שלב הפעולה
שלב זה מכיל פעולות מעשיות שיוצרות שינוי.
רוב עבודת הטיפול מתמקדת בשלב זה למרות שהמטופל איננו בהכרח נמצא בו.
ניתן לפרוט את אורח החיים היוצר את השינוי ולציין כי ישנם הרגלי חיים שאנו נסכים להשתנות בהם וישנם הרגלי חיים אחרים שעדיין נמצאים בשלב ההרהור או אפילו הקדם הרהור.
לדוגמה:
הרצון להפסיק לאכול מתוקים אך סירוב מוחלט לאכול ארוחות ביניים כדי לשבור את הרעב המלווה אותנו ועקב כך לאכול ארוחות גדולות ועתירות קלוריות.

שלב השימור
בשלב הזה האתגר הוא למנוע נפילה ולשמר את השינוי שהושג בשלב הפעולה. שלב זה הוא ללא ספק השלב הקשה ביותר.

שלב הנפילה
ישנם הרגלי חיים שייקח זמן רב עד שנשמר אותם. קיימת אפשרות של מעידה ונפילה לאחור: “צמצמתי את כמות הפיצוחים ליום ופתאום כתוצאה מאירוע חברתי חזרתי לאותו מצב ואכלתי פיצוחים רבים”.
היציאה מהמעגל ומכל השלבים תתרחש רק כאשר הפנמנו את השינוי, הוא כבר חלק מאתנו וכבר לא נחזור לאותו הרגל שוב ושוב.
תהליך זה עלול לקחת שנים וילווה בכישלונות לצד הצלחות, אך חשוב להדגיש כי כישלון או נפילה אינם בהכרח כישלון אלא תהליך של למידה על דרך החוויה השלילית, תהליך שהוא לא פחות חשוב מההצלחה עצמה כיוון שהוא מלמד איפה טעינו ולמה ובכך מביא בסופו של דבר להצלחה ולשינוי תמידי ארוך טווח.

ביביליוגרפיה:
משעלי מ’, מרצ’בסקי ס’, “להתגבר על דיוניסוס מבלי להפוך לסיזיפוס”, שיחות ט(3): 234-228, 1985

טרם הגיבו.

השאר תגובה