השפעת שילוב פעילות גופנית ודיאטה אצל אוכלוסייה עם השמנה

השפעת שילוב פעילות גופנית ודיאטה אצל אוכלוסייה עם השמנה

השמנה היא בעיית בריאות מרכזית הקשורה למספר רב של מחלות כרוניות הכוללות מחלות לב וכלי דם, יתר לחץ דם, היפרליפידמיה, סוכרת סוג 2, היפראינסולינמיה וסרטן.
ההמלצות לטיפול אצל אנשים עם עודף משקל או השמנת יתר מתמקדות על מאזן קלורי בשילוב אורח חיים בריא הכולל הפחתה בצריכה האנרגטית ועלייה בפעילות הגופנית.

ישנם הרבה מאוד מחקרים שמספקים עובדות ישירות על היתרונות הרבים של שילוב דיאטה ספציפית ופעילות גופנית. נוסף על כך, המאזן האידיאלי של מקרונוטריאנטים (פחמימות, שומנים וחלבונים) החשובים ליעילות ההשפעות של פעילות גופנית והפחתה באנרגיה לא ידוע, אולם ישנן עדויות שהפחתה בצריכת הקלוריות על ידי הפחתה בכמות הפחמימות ועליה בכמות החלבונים יעילה בזמן ירידה במשקל.
שילוב זה מעלה את הירידה במשקל, מעלה את הירידה של שומן גוף, משפר את ה- Glycemic control, משפר את הפרופיל הליפידי בדם ומגביר את תחושת השובע.

ישנה חשיבות לפעילות הגופנית בירידה במשקל ומניעת עלייתו חזרה. פעילות גופנית בזמן ירידה במשקל עוזרת בירידה במסת השומן ושמירה על מסת הגוף הרזה. ההשפעות של פעילות גופנית על סה”כ משקל הגוף מגוונות, אך הן פרופורציונאליות לסה”כ ההוצאה האנרגטית.
פעילות גופנית מגוונת כוללת את משך הפעילות ואת התדירות והעצימות, שקובעים את ההוצאה האנרגטית והפוטנציאל להפחתה במשקל.

פעילות גופנית עם התנגדות (משקולות) נראית יעילה מאוד על הרכב הגוף, שמירה על FFM (הגוף הרזה, כגון מסת שרירים) כאשר מעלה את איבוד שומן הגוף אך עם מינימום השפעה על משקל הגוף.
בנוסף לשינויים של הרכב הגוף, לפעילות גופנית השפעה חיובית על ליפידים בדם.
פעילות גופנית אירובית קשורה לירידה של ריכוז טרי גליצרול (TG) בדם ומעלה את הכולסטרול הטוב (HDL-C)

בסה”כ, פעילות גופנית משפיעה על שינוי בהרכב הגוף וליפידים בדם דומה מאוד לשינויים שנראו בהפחתה בצריכה של פחמימות ועלייה בצריכת החלבונים בדיאטה דלת קלוריות )לפי מחקר שיוצג להלן):

פרטי המחקר
לדיאטת חלבונים ופעילות גופנית ישנו אפקט נוסף על הרכב הגוף בזמן ירידה במשקל.
בניסוי זה נבדקה ההשפעה של שילובים שונים של דיאטה ורמת פעילות גופנית על הרכב הגוף: אחוזי שומן, מסת שריר (LBM), ליפידים בדם, ריכוז לפטין, adiponectin, גרלין ואינסולין בדם כאינדיקאטורים של שינוי מטבולי בזמן ירידה במשקל.

השילובים שנבדקו היו בין 2 סוגי דיאטות: דיאטה עשירה בחלבון ומועטה בפחמימות כנגד דיאטה עשירה בפחמימות ומועטה בחלבון ורמת פעילות גופנית: מתונה (הליכה) ופעילה מאד, שדרשה מינימום 5 פעמים בשבוע ובנוסף פעמיים בשבוע עבודה עם משקולות.

שיטה:
הניסוי נערך על פני 4 חודשים של הפחתה במשקל באמצעות דיאטה ופעילות גופנית.
בניסוי השתתפו 48 נשים, בגילאים 40-56 שחולקו באופן אקראי לארבע קבוצות:

• 12 נשים בקבוצה שצרכה דיאטה עשירה בחלבון ועשתה פעילות גופנית מתונה;
• 12 נשים בקבוצה שצרכה דיאטה עשירה בפחמימות ועשתה פעילות גופנית מתונה;
• 12 נשים בקבוצה שצרכה דיאטה עשירה בחלבון ועשתה פעילות גופנית אקטיבית;
• 12 נשים בקבוצה שצרכה דיאטה עשירה בפחמימות ועשתה פעילות גופנית אקטיבית.

על מנת להקטין את הטיית התוצאות, במחקר לא השתתפו נשים אשר צרכו תרופות, עישנו, שקלו מעל 140 ק”ג או שמדד ה-BMI שלהן היה קטן מ-26.

טיפול הדיאטה:
דיאטת הפחמימות הייתה עשירה בעיקר במאכלים כמו תפוחי אדמה, אורז, לחם, קורנפלקס, פסטה ודגש על הגבלת שומן וכולסטרול.
פחמימות – 55%, חלבונים – 15% (0.8/kg/d), שומן – 30% מצריכת הקלוריות.

דיאטת החלבונית התאפיינה בעיקר בצריכה של בשר, מוצרי חלב, ביצים ואגוזים. הדגש היה על חלבון בעל ערך ביולוגי גבוה.
חלבונים – 30% (1.6/kg/d), פחמימות – 40%, שומן – 30% מצריכת הקלוריות.

שתי הקבוצות כללו 5 מנות ירקות ביום ו 2-3 מנות פרות ביום.

הדיאטות ניתנו ע”י תזונאים עפ”י ה RDA (הצריכה היומית המומלצתRecommended Dietary Allowance ): גבול מינימום של פחמימות = 130 ג’ ביום וגבול מינימום של חלבונים = 0.8 ג’ לק”ג, גבול מקסימום של פחמימות <65% וגבול מקסימום של חלבונים <35% מצריכת האנרגיה.

שתי הדיאטות הכילו 1700 קק”ל ליום, סה”כ שומן 57 ג’ ליום וסיבים תזונתיים 17 ג’ ליום.

פעילות גופנית:
הטיפול בפעילות גופנית כולל קבוצת ביקורת שהומלץ לה 30 דק’ של הליכה 5 פעמים בשבוע אך אין הם מחויבים לבצעה, הדגש היה על התזונה ופחות על הפעילות הגופנית (פעילות מתונה).

הנשים בקבוצה שבה נעשתה פעילות גופנית אינטנסיבית יותר נדרשו לבצע הליכה של 30 דק’ 5 פעמים בשבוע, אימון משקולות ומתיחות 30 דקות פעמיים בשבוע.

תוצאות:
ממוצע גילאי הנשים 46.6, משקל של 87.7 ק”ג,,BMI 32.9 kg/m2 ו- 44.1% שומן.

קביעת צריכת האנרגיה חושבה ע”י יומן אכילה של 3 ימים לפני תחילת המחקר. צריכת הקלוריות היומית הייתה 2,138 קק”ל ליום. כדי לרדת במשקל נקבע תפריט המכיל 1,700 קק”ל ליום, אולם כיוון שכל אחת חיה בביתה כל משתתפת החליטה בעצמה בסופו של דבר על צריכת הקלורית היומית.

השינוי במשקל הגוף:
• כל הקבוצות הפחיתו במשקל בצורה משמעותית במשך 16 שבועות של המחקר. השינוי הגדול ביותר במשקל נרשם בשתי הקבוצות שצרכו דיאטה עשירה בחלבונים – הן הפחיתו ממשקלן של 9.3 ק”ג לאחר 16 שבועות, לעומת הנשים שצרכו פחמימות והפחיתו משקל של 7.3 ק”ג.
• לקבוצה ששילבה דיאטה עשירה בחלבון עם פעילות גופנית אינטנסיבית היה היחס הגדול ביותר בהורדה במשקל: 11.2% מהמשקל ההתחלתי ולקבוצה שצרכה דיאטה עשירה בפחמימות היה היחס הקטן ביותר בהורדה במשקל: 8.4%.

השינוי במסת השומן:
• הירידה הגדולה ביותר במסת השומן הייתה אצל המשתתפות בשתי הקבוצות שצרכו דיאטת חלבונים – 7.3 ק”ג. לעומתן המשתתפות בקבוצת דיאטת הפחמימות הורידו מסת שומן של 5.3 ק”ג בלבד.
• משתתפים בקבוצות אשר ביצעו פעילות גופנית אינטנסיבית הפחיתו מסת שומן של 7.2 ק”ג כאשר הקב’ שלא השתתפו בתוכנית הפעילות הגופנית הפחיתו מסת שומן של 5.5 ק”ג.
• השינוי במסת הגוף הרזה (lean mass) שיקפה השפעה חיובית משמעותית בתוכנית של הפעילות הגופנית ונוטה להיות יתרון אצל הקבוצה שצרכה דיאטה עשירת חלבונים בזמן ירידה במשקל. בקבוצה ששילבה פעילות אינטנסיבית ודיאטת חלבונים לא היה שינוי משמעותי במסת הגוף הרזה, אבל לעומתם צרכני הפחמימות רשמו ירידה במסת הגוף הרזה (במסת השריר).

לסיכום, מחקר זה המחיש את האינטראקציה בין דיאטה ופעילות גופנית בזמן ירידה במשקל. משתתפים שצרכו דיאטה עם יותר חלבונים ופחות פחמימות הורידו יותר משקל ומסת שומן ונוטים לרדת פחות במסת הגוף הרזה לעומת המשתתפים שצרכו דיאטה עם יותר פחמימות ופחות חלבונים.
• הפעילות הגופנית העלתה את הירידה בשומן גוף ושמרה על מסת הגוף הרזה.
• ההשפעה של שילוב דיאטה ופעילות גופנית הייתה נחוצה לשינוי הרכב הגוף שהתבטא בשינוי באחוזי שומן.
• ליפידים בדם הושפעו יותר ע”י דיאטה לעומת פעילות גופנית.
• לאחר 4 חודשים של הפחתה בצריכת האנרגיה וירידה במשקל, כל המשתתפים הציגו שיפור בפרופיל הליפידי בדם, אך מגוון בין טיפולי הדיאטות. משתתפים בקבוצת הפחמימות הייתה ירידה משמעותית ב TCו LDL-C כאשר בקבוצות שצרכו יותר חלבונים הייתה ירידה הגדולה ביותר ב TG ושמירה על רמות גבוהות של HDL-C.

טרם הגיבו.

השאר תגובה