ויטמינים ומינרלים

ויטמינים ומינרלים

לתפקוד תקין של הגוף נדרשים הוויטמינים, מינרלים ויסודות קורט. כאשר ישנו חוסר, לא מתבצעות פעולות חיוניות הדרושות לשימור שלמותו של מבנה הגוף ולתפקודו התקין.

מדוע חסרים לנו ויטמינים ומינרלים?

• הרגלי תזונה לקויים: אכילה לא מסודרת, תפריט לא מאוזן, מזון מתועש, חדירת גורמי דישון והדברה אל המזונות.
• חיי מתח ותחרות המאפיינים את עידן השפע מדלדלים את מאגרי הוויטמינים שבגוף.
• מחירים גבוהים של מזונות מסוימים (בשר, ירקות ופירות) המכריחים שכבות באוכלוסייה לוותר עליהם למרות חיוניותם.
• חוסר מודעות והרגלי חיים בהימנעות ממזונות עתירי ויטמינים.
• שימוש נרחב בתרופות, בהן כאלה המשפיעות על מאגר הוויטמינים בגוף.
• עישון, אלכוהול וסוכרים מנצלים במידה רבה את הוויטמינים שבגוף.
• דיאטות כאסח שאין בהן הספקה נאותה של ויטמינים ומינרלים לגוף.

ויטמינים מקבוצת B
• B1, B2, B3, B5, B6, B12 וחומצה פולית משתתפים בתהליך הפיכת פחמימות, חלבונים ושומנים לאנרגיה. לכולם קשר ישיר עם מערכת העיכול ומערכת העצבים.
• את רובם ניתן למצוא בקטניות ודגנים מלאים. פעילותם קשורה האחד בשני לכן חשוב לצרוך אותם יחד.

ויטמין c
• מסייע ביצירת רקמות ועצמות, שומר על נימי הדם והחניכיים, מחזק את המערכת החיסונית, נוגד חמצון.
• נמצא בפלפל אדום, גויאבה, ברוקולי, הדרים, קיוי, עגבניות, ירקות עלים, תפוחי אדמה ותות שדה.
• רגיש לחמצן לכן רצוי לאכול ירקות ופירות שעשירים בו סמוך לזמן החיתוך (אבדן של עד כ- 50 אחוזים תוך 3 שעות).

ויטמין E
• נוגד חמצון חזק ומגן על תאי הגוף, בעל תפקיד בפוריות הגבר והאישה, מדלל דם טבעי, חשוב לטיפוח העור והשיער.
• נמצא בשמנים, שקדים ואגוזים אבל לא ניתן בד”כ לקבל מינונים טיפוליים מהמזון בלבד.

ברזל
• הברזל נושא את החמצן מהריאות לכל תאי הגוף ע”י ההמוגלובין וקשור עם הפקת אנרגיה.
• מחסור של ברזל יתבטא בעיקר בעייפות, חולשה, חיוורון, כאבי ראש, חוסר תיאבון, ראייה מטושטשת, הפרעות שינה. בשנתיים הראשונות לחיים מחסור יכול לפגוע בפוטנציאל הלמידה.
• מחסור יכול להיגרם מדימומים במערכת העיכול, צמחונות, מחזורי וסת כבדים, הריונות צפופים.
• מצוי בקטניות, אגוזים, טחינה משומשום מלא, ירקות ירוקים ועלים, פירות יבשים, איברים פנימיים, בקר, הודו.
• חלב, קפה, תה ורמה מוגברת של סיבים מצמצמים את ספיגת הברזל.

סידן
• המינרל שנמצא בכמות הגדולה ביותר בגוף, מרביתו מצוי בשלד ובשיניים.
• ממלא תפקיד בתהליכי הבנייה של הגוף, בהתכווצות הלב ושרירי השלד, בהעברת גירוי עצבי, בהפרשת הורמונים לדם, בהורדת לחץ הדם ואף קשור עם הפחתה במשקל.
• מצוי בעיקר בסרדינים, טחינה משומשום מלא, טופו מועשר, מוצרי חלב, קטניות, כרוב, ברוקולי, סלרי, שקדים ופירות יבשים.
• מפריעים לספיגה: כמות גבוהה של סוכר, בשר, קפאין, משקאות מוגזים והרבה מדי סיבים.
• רצוי לצרוך סידן לקראת שנת הלילה אז מתבצעת עיקר בניית העצם. חשוב לבצע פעילות גופנית כנגד התנגדות בכדי לשמר את מסת העצם.

טרם הגיבו.

השאר תגובה