מהם החלבונים?

מהם החלבונים?
חלבונים אלו הם 20 חומצות אמינות כשמתוכן הגוף יודע לייצר בעצמו רק 12 ואילו 8 נוספות נקראות “חומצות אמינות חיוניות” ואותן הגוף חייב לקבל מהמזון.
אם הגוף אינו מקבל את כולן או חלקן, מתפתחות במשך הזמן הפרעות ומחלות, לכן חשוב לקבל חלבונים ממקורות מגוונים.

תפקידי החלבון בגוף
• אחראי לבניית תאים ורקמות הגוף- שרירים, איברים, עור, שיער, ציפורניים
• ייצור הורמונים, אנזימים, נוגדנים
• הובלת המזון והחמצן בדם, אל התאים ומהם
• מקור לאנרגיה בהיעדר פחמימות
• חלבונים מהווים 15-20% מסך הקלוריות היומיות.
• כל גרם חלבון נותן לגוף 4 קלוריות.

סוגי החלבון השונים
קבוצת החלבונים מתחלקת לשתי קבוצות:
• חלבונים מן החי- בשר, עוף, דגים, ביצים ומוצרי חלב. מכונים גם “חלבונים מלאים”.
• חלבון מן הצומח- קטניות, מוצרי סויה וטופו, אגוזים וגרעינים.
אז מי עדיף?
חלבון מן החי מכיל יותר שומן רווי לעומת חלבון מן הצומח אבל הוא נספג טוב יותר והוא איכותי יותר כי הוא מכיל יותר חומצות אמינות חיוניות ותרומת הוויטמינים והמינרלים לגוף בו יותר משמעותית,
לכן בתפריט היומי מומלץ לגוון ולאכול משתי הקבוצות בכדי ליהנות מהיתרונות של כל קבוצה.

מהו חלבון מלא?
חלבון הביצה הוא החלבון המלא ביותר והמתאים ביותר לצורכי האדם. הוא המאוזן ביותר מבחינת יחס חומצות האמינו החיוניות לפי צורכי הגוף האנושי.
הוא נספג בצורה הטובה ביותר ומספק לגוף את מרב האמצעים לבניית השרירים ושאר מערכות הגוף.

כמה חלבון אדם צריך?
בתקופת הגדילה, הגוף זקוק לכמות גדולה יותר של חלבונים. כן הוא נזקק לחלבונים נוספים בתקופת מחלה, לאחר פציעה או ניתוח, בתקופת מתח או לצורך פיתוח גוף.
יש להיזהר מצריכה עודפת של חלבון שעלולה:
• להפוך לשומן
• לפגוע בכליות
• לגרום לאיבוד נוזלים והתייבשות
• להגביר את הסיכון למחלת האוסטיאופורוזיס
צריכת חלבון ביחס לפעילות גופנית
חשוב לצרוך חלבון לפני פעילות גופנית כדי למלא את המאגרים ולמנוע פירוק של שריר.
חשוב עוד יותר לצרוך חלבון אחרי פעילות גופנית כדי לשקם את מסת השריר ולבנות אותו מחדש.

טרם הגיבו.

השאר תגובה